Els nacionalistes s’oposen a l’empresa per diverses raons:Pensem que l’objecte social és excessivament ampli i li dóna total i absoluta capacitat a l’empresa en temes que haurien de ser debatuts i consensuats al si de l’ajuntament i, per suposat, donant la participació adequada als grups polítics que hem tornat a ser immisericordement exclosos.
S’està creant un ajuntament paral·lel que fuig del control polític i administratiu.
Parlem d’una empresa mixta que es valora precissament per la presència d’entitats privades però que menysprea, d’eixida, els socis
- No tindran capacitat de decisió.
- No podran nomenar ni el President de la Junta General, de la que tampoc saben qui formarà part i com es repartiran els vots.
I de la que, per suposat, cobraran tots. Una curiositat: els funcionaris públics i el polític, també?
- No tindran capacitat de decisió.
- No podran nomenar ni el President de la Junta General, de la que tampoc saben qui formarà part i com es repartiran els vots.
I de la que, per suposat, cobraran tots. Una curiositat: els funcionaris públics i el polític, també?
.
JOSEP MIQUEL MOYA:
Molt bon dia
Molt bon dia
Hui volem parlar-vos de la constitució de Gandiaprotur, una altra empresa, esta vegada referida al turisme.
M’acompanya Emili Ripoll, membre del Bloc al Consell d’Administració d’Iniciatives Públiques qui us comentarà, primer, les esmenes que presentàrem als estatuts, com ja férem en les altres empreses.
Jo, després, comentaré altres aspectes del tema.
EMILI RIPOLL:
BON DIA, COM HA DIT JOSEP, EL PASSAT DILLUNS 25 DE FEBRER, AL "CONSELL D’ADMINISTRACIÓ D’INICIATIVES PÚBLIQUES" EL SEGON PUNT DE L'ORDRE DEL DIA VA SER L’APROVACIO DE LA PROPOSTA D'ESTATUTS DE L’EMPRESA MIXTA DE TURISME, I COM SEMBLA QUE A HORES D’ARA I COM NO PODIA SER D’ALTRA MANERA, EL GOVERN DEL PSOE I LA PLATAFORMA, TORNEN A FALLAR EN LES FORMES; NO SABEM SI INTENCIONADAMENT, DEGUT A L’IMPROVISACIÓ EN QUE ESTÀ INSTAL·LAT AQUEST GOVERN, O PERQUÈ TENEN CLARA LA SEUA MAJORIA ABSOLUTA I LA UTILITZEN COMFORME ELS CONVÉ. ÉS CLAR QUE DES DEL CONSELL D’ADMINISTRACIÓ, NO ES PODEM APROVAR ELS ESTATUTS; SINÓ QUE HA DE SER LA JUNTA GENERAL DE L’EMPRESA, ON ESTAN REPRESENTATS TOTS ELS SOCIS, LA QUE ELS APROVE, I EN AQUEST CAS AL TRACTARSE D’UNA EMPRESA MIXTA S'HAN DEIXAT DE BANDA A LES ASSOCIACIONS I ENTITATS PRIVADES QUE PARTICIPEN EN L’EMPRESA JA QUE ESTOS NO ESTAVEN REPRESENTATS EN EL MOMENT DE L’APROVACIÓ. DES DEL BLOC-VERDS, AL IGUAL QUE FÉREM EN L’APROVACIÓ DELS ESTATUTS DE LES EMPRESES D’URBANISME I ESPORTS, HEM PLANTEJAT DIFERENTS DEMANDES DE LES QUE SOLS SE’NS HA ACCEPTAT UNA, EN LA QUE L’ELECCIÓ DELS MEMBRES DE LA COMISSIÓ ASSESSORA PASSARA A SER COMPETÈNCIA DE LA JUNTA GENERAL I NO SOLS DEL PRESIDENT COM DES DEL GOVERN PROPOSAVEN. NO ENS HAN DEIXAT CLAR QUI FORMARÀ PART DE LA JUNTA GENERAL, I SI EN ELLA ANEM A ESTAR TOTS EL GRUPS POLÍTICS AMB REPRESENTACIÓ MUNICIPAL; ÉS CLAR QUE FARAN EL QUE ELS CONVINGA AL SR. ORENGO I AL SR. MUT EN CADA MOMENT. NO SE’NS HA ACCEPTAT LA PROPOSTA D’UNA MAJOR ASIDUITAT DE LES JUNTES GENERALS NOSALTRES EN PROPOSAVEM TRES, PERÒ NOMÉS SERÀ UNA A L'ANY; ÉS EL QUE AQUEST GOVERN ENTEN PER TRANSPARÈNCIA I PARTICIPACIÒ. UNA VEGADA MÉS ENS HAN DEIXAT FORA DEL CONSELL D’ADMINISTRACIÓ, PERQUÈ COM DIU EL SR. ORENGO RALENTITZEM LES DESICIONS O ÉS QUE TÉ POR A QUE ES CONEGUEN ALGUNES ACTUACIONS. UNA COSA SÍ QUE ENS HA QUEDAT CLARA AQUESTA VEGADA I COM NOSALTRES JA HAVIEM DIT, ELS CONSELLERS VAN A COBRAR, A LO QUE EL BLOC-VERDS SEMPRE ENS HEM OPOSAT. LES COMPETÈNCIES DEL CONSELL D’ADMINISTRACIÓ, EN EL QUE NOSALTRES COM HEM COMENTAT ABANS NO ESTAREM REPRESENTATS, TAL COM FIGURA EN ELS ESTATUTS SERAN SENSE CARÀCTER LIMITADOR, ÉS A DIR PODRAN FER EL QUE ELS SEMBLE AL GOVERN SENSE COMPTAR EN ELS GRUPS DE L’OPOSICIÓ NI PASSAR PER LA JUNTA GENERAL. EL BLOC-VERDS COM NO PODIA SER D'UNA ALTRA MANERA HEM VOTAT EN CONTRA DE L’APROVACIÓ D’ELS ESTATUTS DE L’EMPRESA DE TURISME. PERQUÈ S’HAN DEIXAT DE BANDA PER A LA SEUA APROVACIÓ A LES DIFERENTS ASSOCIACIONS I ENTITATS QUE EN MAJOR O MENOR MESURA PARTICIPEN COM A SOCIS EN L’EMPRESA. NO SE'NS HA DONAT PARTICIPACIÓ A TOTS ELS GRUPS MUNICIPALS EN EL CONSELL D’ADMINISTRACIÓ I NO SE'NS HA DEIXAT CLAR SI LA TINDREM EN LA JUNTA GENARAL, ÉS A DIR CAP PARTICIPACIÓ NI CAP TRANSPARÈNCIA. I PERQUÈ ESTES EMPRESES PÚBLIQUES, ES CONVERTIRAN EN INSTRUMENTS DE GESTIÓ, EN MANS SOLS DEL SR. ORENGO I EL SR. MUT PER A PODER FER I DESFER SENSE TINDRE QUE DONAR CAP EXPLICACIÓ A LA RESTA DE GRUPS AMB LEGÍTIMA REPRESENTACIÓ EN AQUEST AJUNTAMENT.
.
.
JOSEP MIQUEL MOYA:
.
Com veieu, el primer que sobta és l’arrogància que es té.
Es constitueix una empresa dedicada a temes turístics dins de la dinàmica de buidar de contingut l’ajuntament i escapar del control funcionarial i polític, i dels procediments de fiscalització i de participacióI es justifica, com a gran novetat, per la participació d’entitats privades relacionades amb el sector.
Però, des de l’inici, és l’ajuntament el que pren les decisions, bandejant eixe sector privat. Es diu que només són propostes però ahí estan uns estatuts i un consell d’administració, que és on es decideixen les coses, dels quals no en sabien res els altres "socis" i que difícilment es qüestionarà perquè seria qüestionar noms concrets.
Els estatuts diuen que el Consell d’Administració serà nomenat per la Junta General i esta la formen tots els socis. Per què no s’esperen a constituir la Junta General? Per la nostra part, desconeixem si estarem presents en eixa Junta General i quina serà la nostra part de representació. Recordeu que quan reclamàvem participació dels grups polítics, se’ns deia que ja en teníem perquè estàvem en el Consell d’Administració d’Iniciatives Públiques que era, a la vegada, la Junta General de les altres empreses.
No era suficient, perquè són els consells d’administració qui tenen la potestat executiva i les Juntes Generals es reuneixen només una vegada a l’any.
Però és que ara no sabem tampoc ni si allò era cert o, dit d’altra manera, si una vegada més se’ns va enganyar, a nosaltres i a l’opinió pública.
M’explique: Gandiaprotur té 66 participacions, de les quals 54 són d’Iniciatives Públiques i 12 privades. Cadascún dels socis privats vota per les participacions que té. Però, qui vota per les 54 d’Iniciatives? Tots els membres del Consell de manera proporcional? En quina proporció? O votarà un, representant a la majoria i el seu vot valdrà per 54? Però a més, els acords valdran si representen les 2/3 parts de les participacions.
Això només ho aconsegueix Iniciatives, de manera que els altres socis no tenen cap capacitat de decisió. Deiem arrogància, perquè l’ajuntament se sent capacitat per proposar uns estatuts i un consell d’administració al marge dels altres socis. Però no només pren competències d’eixos socis sinó del propi ajuntament.
Ja aporten a la nova empresa mixta part d’un local municipal que no és seu mentre no li’l done l’ajuntamentI quan li’l done, podrà l’ajuntament fer ús? O dependrà de la voluntat de la nova empresa mixta? Preguntes per a les que no tenen resposta.
Els estatuts, a més, contemplen objectes socials tan ambiciosos que li donen absolutament tot el poder a l’empresa. Quin paper es reserva l’Ajuntament? I el Patronat de Turisme?
Parlem de generar entitats de finançament mixt, fer concessions a entitats privades de serveis públics, representar l’ajuntament, ... És el buidatge de l‘ajuntament en tota regla.
Però, a més, hi ha trucs de màgia per controlar-ho més.
Es diu que el President i el Secretari del Consell seran triats per este i seran els mateixos de la Junta General. Miren vostés: el Consell d’Administració no pot triar el President de la Junta General perquè està per baix d’ella. És com si deiguérem que la Junta de Govern de l’Ajuntament triarà l’alcaldeI clar, així, els socis que no estiguen en el Consell d’Administració no poden triar el President de la Junta General, de la qual són membres.
I si la Junta General es reuneix una vegada a l’any, quin paper tenen els socis? No poden nomenar ni directors-gerents, ni consellers delegats, ...
S’ha produït també una evolució previsible respecte al paper dels consellers: en AMUHSA, l’empresa de l’anterior legislatura el càrrec de conseller era gratuït, en Iniciatives pot ser retribuït i ara ja serà retribuït. S’han confirmat les sospites: a cobrar de l’erari públic.
Nosaltres no tenim res en contra dels noms que apareixen. Òbviament, estem en contra perquè no se’ns ha donat representació, com seria democràtic i com constantment exigeix el PSOE amb les empreses de la Generalitat, per fer ací el contrari del que reclama.
Però hi ha un fet curiós i és la presència d’un representant de la Plataforma perquè s’ha afirmat que ho és en representació de la Plataforma, un grup polític de l’ajuntament. Per què eixe grup té representant i no el tenim la resta? En definitiva, el Bloc tornem a oposar-nos a esta empresa per diverses qüestions, algunes d’elles coincidents amb les anteriors:Pensem que l’objecte social és excessivament ampli i li dóna total i absoluta capacitat a l’empresa en temes que haurien de ser debatuts i consensuats al si de l’ajuntament i, per suposat, donant la participació adequada als grups polítics que hem tornat a ser immisericordement exclosos.
S’està creant un ajuntament paral·lel que fuig del control polític i administratiu.
Parlem d’una empresa mixta que es valora precissament per la presència d’entitats privades però que menysprea, d’eixida, els socis.
No tindran capacitat de decisió.
No podran nomenar ni el President de la Junta General, de la que tampoc saben qui formarà part i com es repartiran els vots.
I de la que, per suposat, cobraran tots. Una curiositat: els funcionaris públics i el polític, també? És a dir, una altra aventura, amb només dos objectius (més endeutament i la fugida del control municipal) i que, legalment, no sembla estar tampoc del tot clar.
.

